Singur in jurul lumii

Romanul Sorin Drugan face inconjurul pamantului solitar. Se afla la bordul velierului Aiax.  Navigatorul a ajuns in acest moment in arhipelagul Marchize, in mijlocul Oceanului Pacific. 


Odiseea Sorin Drugan, Circumterra solitar

Începutul a fost in Limanu, marină din care Aiax a plecat in septembrie 2017, intr-o duminica, odată cu o etapă de Campionat Național de Yachting Offshore cu obiectivul 'Circumterra solitar'. Toată flota românească de ambarcațiuni de agrement de pe apă l-a salutat la plecare.

A ajuns după o călătorie plină de peripeții in Gibraltar, de unde s-a pregătit pentru traversada solitara a Atlanticului.
A plecat pe 1 decembrie 2017, de ziua României, ajungând după mai mult de 2 luni in Caraibe. Este primul roman care a traversat solitar Atlaniticul pe o barca cu pavilion romanesc.

După o scurtă revenire in țară, Sorin s-a întors la Aiax pentru reparații, înlocuirea greementului si pregatirea pentru "iernare". Locul de iernare pentru Aiax fost ales Trinidad Tobago, iar căpitanul și-a petrecut sărbătorile cu familia.
Pe 12 ianuarie, la două zile după sărbătorirea 10 ani de la înființarea școlii SetSail, avionul spre Trinidad a decolat. Odată aprovizionarea încheiată, Aiax a fost relansat la apă si velele au fost ridicate cu destinația Panama.
După o etapă de 500 mile ancora a fost aruncată în insula Bonair, la o distanță apreciabilă de costa Venezuelei.
Sorin profită de momentul de respiro să exploreze insula, "cam deșertică". 

După încă o etapa solicitanta a ajuns in Panama unde a petrecut 3 săptămâni pentru trecerea canalului, Aiax și Căpitanul navigînd pentru prima dată in apele oceanului Pacific.
După aprovizionarea pentru un voiaj lung, Sorin a ridicat velele cu destinația insulele Galapagos și apoi Oceania. In arhipelagul Galapagos a avut supriza sa i se ceară o sumă mare de bani pentru acostare (probabil in lipsa vizei speciale de rezervație protejată) și a fixat capul compas catre insulele Marchize aflate la mii de mile marine departare.


 

Traseu planificat: Limanu – Atena – Gibraltar – Martinica – Panama – Canalul Panama – insulele Galapagos – insulele Marchize – Oceania – Singapore – India – Canalul Suez – Limanu, Romania

 

Mai jos extrase din jurnalul de bord al expeditiei:

 

24 sept 2017 - Start in Circumterra solitar, Limanu – Romania

Tata a ieșit azi în mare. Dar a intrat în sufletele multora încă de la "Bună ziua" sau "Vânt bun din toate direcțiile". Cam în ale tuturor celor ce l-au întâlnit.

Eu știu de la toți prietenii mei de mult sau de foarte puțin, care după doar două minute de discuție cu el îmi zic: "Ovidiu, tu ești ok, dar tatăl tău e FENOMENAL!"

Iar dacă vouă, celor ce nu îl cunoașteți, vi se pare că v-a intrat un pic la inimă, se datorează talentului skipperitei Oana Sima la scris. Minunat articol. Fair winds to all!

 

Omul care a ieșit astăzi în mare

articol de OANA SIMA·SUNDAY, SEPTEMBER 24, 2017

În timp ce noi intram în port, Sorin a ieșit astăzi în mare.

În timp ce noi facem tot felul de lucruri, Sorin iese în mare. Pentru Sorin, marea este cu totul altceva decât este marea pentru noi, ceilalți. Îl știu de zece ani ca sailor. Și este singurul pe care îl pot da grațios deoparte de noi, în sensul bun al cuvântului și să spun: El și noi... ceilalți. Pentru că este singurul om pe care îl cunosc care trăiește marea altfel decât noi toți.

Sorin a ieșit astăzi în mare. Una dintre nenumăratele dăți când a ieșit. De data asta, noi, care intram în port, i-am spus rând pe rând: "Vânt bun!". Și i-am spus asta în mijlocul apei, exact așa cum îi place. I-am spus la începutul unei călătorii. De data asta, drumul lui este unul special. Pentru că visul lui de-o viață este pe cale să înceapă: Sorin a ieșit în mare și se îndreaptă spre oceanul pe care îl va traversa, solitar, într-o aventură de multe zile, cu bunul său prieten de-o viața: Aiax, velierul de numai 27 de picioare care, cred, e mai bătrân cu doar un an decât mine :) Aiax l-a însoțit pe Sorin în toate nebuniile lui frumoase. Acum are hăinuțe noi pentru că va face în curând cunoștința cu Atlanticul :).

Sorin a ieșit în mare pentru a face călătoria vieții lui. Dar sunt convinsă că pentru Sorin, fiecare călătorie pe apă a fost a vieții lui. Pentru că viața lui este apa, marea, oceanul. Și barca. Sorin ține drumul adevărat pe mare. Și din acest motiv știu sigur că va reuși să-și împlinească visul. Care pentru mulți dintre noi e poate o secvența de film, pentru alții - nebunie curată. Sorin a ieșit astăzi în mare.

Vânt bun, Sorin! Aiax, ai grija de el! Oceanul vă așteaptă!

 

15 nov 2017 - pregatiri de start Trans-Atlantic

“Echipajul” traversadei Atlanticului solitar [în prezent în Gibraltar, ultima escală]:

Sorin Drugan, skipper

- Eu (totul ok)
- Aiax (e pe linia de plutire), 
- Georgica (motorul de 15CP, mai face figuri)
- Costel (autopilot de vreo 3 zile)
- Bicicla, de azi."

 

6 ianuarie 2018 - traversarea oceanului Atlantic

Primul. Prima. Sună bine. Mai ales dacă vorbim despre o realizare meritorie, pozitivă. Sună un pic a laudă, ar spune unii mai critici. Este vorba de recunoașterea unui merit, spunem noi, ceilalți. 
Pentru cel care si-a dus la capăt îndrăzneața sau inedita întreprindere, premiul a fost deja ridicat deasupra capului - succesul unui final fericit! 
Poate fi "prima dată dintr-o țară" să faci ceva daca e un lucru inedit, nou. Primul român care si-a cumpărat un iPhone X de exemplu. Sau poate fi un lucru curajos... Intr-o activitate veche de când lumea să vrei sa fii primul român care înconjură pământul cu vele, solitar.
Iti dai seama cat de curajos e acel skipper cand traversezi un ocean. Cu o echipă. Si e foarte greu si solicitant. Furtuni. Valuri. Vânturi potrivnice. Iar valuri. Obstacole. Vapoare. Valuri de 6m. Obsesia unui container plutind intre ape. Și îți spui...toate astea de unul singur?!!...

Se întâmplă chiar acum. Sorin Drugan traversează solitar Oceanul Atlantic.
Cu vele.
Solitar.
Cu un velier cu pavilion românesc, proprietate personala, fabricat in 1978, lungime sub 30 picioare - Aiax.
Fără asistență. 
Fără sponsori.
Neparticipand in nici o competiție; poate doar cu sine însuși.


Primul român care traversează Oceanul Atlantic solitar cu o ambarcațiune cu pavilion românesc.

Sorin Drugan plănuia circumterra solitar si fara escala din anul 2000. In 2004 a întreprins prima (...tot primul/prima...) traversadă solitar cu vele a Mării Negre efectuată de un român Constanta/Romania - Batumi/Georgia si retur. Tot cu velierul Aiax. E o etapă de pregătire a Circumterrei spunea el, si sprâncenele ascultătorilor se ridicau a neîncredere. 

Si au trecut mai mult de 10 ani. Plec, spunea in fiecare primăvară...dacă voi găsi sponsori.
Plec la anul, spunea el in 2015, plec cu Aiaxul, daca nu găsesc sponsori.
A plecat din Limanu in septembrie 2017, in stilul lui, sprintînd pe ultima sută de metri cu pregătirile. A navigat 3 luni in solitar pana in Gibraltar de unde pe 2 decembrie s-a lansat in traversada Atlanticului. Este cea mai lunga expediție solitară a unui român. La sosirea in Caraibe va avea mai mult de 4 luni de navigație solitara.
Pentru ca nu a plecat in 2016 a ratat titlul de "primul român care traversează Atlanticul solitar" cu câteva săptămâni in fața temerarului Dorel Nacou.

Dar rămâne in istoria României ca "primul român care traversează Oceanul Atlantic solitar cu o ambarcațiune cu pavilion românesc."

Suntem mândri de Sorin Drugan!

2 februarie 2019 - Din nou la drum, spre Oceanul Pacific

Odiseea Sorin Drugan - Aiax continuă.

Pe 12 ianuarie, la două zile după sărbătorirea 10 ani de la înființarea școlii SetSail, avionul spre Trinidad a decolat. Odată aprovizionarea încheiată Aiax a fost relansat la apă si velele au fost ridicate cu destinația Panama.
După o etapă de 500 mile ancora a fost aruncată în insula Bonair, la o distanță apreciabilă de costa Venezuelei.
Sorin profită de momentul de respiro să exploreze insula, "cam deșertică". 
Următorul obiectiv: Canalul Panama și Oceanul Pacific.

 

 

4 martie 2019 - Canalul Panama

Canalul Panama. A spune ca este una dintre minunile moderne ale lumii ar fi prea putin. Utilitatea lui pentru umanitate este incomensurabilă. Scutește ocolirea continentului sud-american si evită furtunosul cap Horn.

Trecerea nu este simplă. Pe lângă costul care pleaca de la 1500 dolari chiar si pentru un velier de 8 m cum e Aiax, sunt o serie de condiții ce trebuie îndeplinite. Un oficial al canalului inspecteaza riguros fiecare ambarcatiune care aplică pentru trecere. Întocmește o listă de lucruri ce trebuie remediate pentru a permite trecerea (ex. 2 tacheți la prova, acolo unde Aiax a avut întotdeauna numai unul). Doar cand ai montat si reparat totul esti programat pentru traversare. Care poate fi si peste 20 de zile. Si până atunci? Chill. Stai in aglomerata marină de așteptare cu 25 usd/noapte.

Pe lângă dotările bărcii, la momentul T0 este obligatoriu ca pe lângă skipper 4 oameni să mai fie prezenți pe barcă. "Rope-handler"-ii. Nu-i ai? Nici o problemă! Cu 100 usd/pers localnicii sunt încântați să facă o plimbare de 2 zile până la celălat ocean si sa se întoarcă cu autobuzul. 
Sau poți apela la echipajele in asteptare. Multi sosesc la canal in echipaje de 2-3 pers sau solitar. Toți inteleg căutarea de rope-handlers si sunt astfel dispuși să se ajute intre ei. Unde mai pui că o repetiție e o experiență utilă pentru traversarea propriu-zisă.

Sorin a fost si el rope-handler, a întâlnit si un echipaj de 2 români care erau bucuroși sa-l ajute dar au fost programați la traversare la o zi diferență de Aiax.
Prieteniile se leagă repede însă intre sailori si Aiax s-a atașat si la propriu si la figurat de un catamaran simpatic. Împreună au trecut canalul Panama si au "pășit" in Oceanul Pacific. In imagine o fotografie realizată de echipajul catamaranului in care cele două veliere se odihnesc mulțumite după traversadă. Imi pare că zâmbesc! :)

Facem o reverență în fața solidarității yachtmenilor de pretutindeni și le urăm tuturor fair winds and safe passage!

11 aprilie 2019 - Oceanul Pacific. Comunicare prin satelit 

Mesaj prin satelit de la Sorin:

"Am vrut sa curat molustele de pe barca, dar nu se poate. Sunt fff multe si sunt sub linia de plutire, asa ca trebuie sa am rabdare sa ajung in Marchize, cu toate ca imi micsoreaza viteza la jumatate. Mai adaug zile la statul pe ocean. In rest e aproape suportabil : valuri si hula permanent, vant multumitor, acum si soare si voie buna." Sunt aceeasi monstri oceanici care l-au atacat pe Aiax si in Atlantic!

 

15 aprilie 2019 - navigatie pe Oceanul Pacific

Instructorul Sorin Drugan isi continua calatoria solitara in Pacific.💪 El a plecat pe 10 martie din Panama cu destinatia Insulele Marchize. Distanta totala a traseului ales (via Galapagos) este de peste 4000 mile marine. 
⬇️In acest moment mai are de parcurs 1256.8 NM (2328 km) pana la destinatie, adica aproximativ 2 saptamani de navigatie. 
Indemnul scolii noastre i se potriveste acum de minune: Keep on sailing, Sorin! ⛵️☀️❤️

6 mai - Insulele Marchize

Corespondență de la Drugan Sorin (azi, 6 mai, orele 9.05), Circumterra:

"Catre nepotii mei , Tudor, Filip si Eva-Maria Bucuria .

Ghici ghicitoarea mea: unde s-a ascuns soarele in seara asta, la asfiintit?

R: ( dupa o insula )

Da, astazi pe la ora 18.00, vad in zare niste nori si o urma care parea altceva ( eram la 30 Nm de : PAMAAAANT ! )

Nu imi venea sa cred, nici nu m-am bucurat, putea sa fie " fata morgana". Dupa 59 de zile pe ocean, unde nu am vazut decat apa si cer sa apara asa deodata o insula. Dar era adevarata, este insula Fatu Hiva din arhipelagul Marchize.

Dupa 4000 Nm, iata vine si prima escala.

Apropo de Everestul marin, Ovidiu, am reusit cu Aiaxul , in solitar sa fac aceasta distanta! Sunt " optimist "😄😄😄

La asfiintit am avut o priveliste nemaipomenita (am poze), cu soarele care apune in spatele insulei.
Maine pe la 09.00 LT, ancorez intr-un golf al insulei ca
sa-mi curat barca de barnacles ( carcalaci, scarabei ) si de iarba ( matasea broastei) care s-a intins pana la jumatatea operei moarte.

Dupa asta voi ajunge pe Hiva Oa unde s-ar putea sa am internet sa va trimit poze. Pana atunci eu va spun "spor la lucru" si ma duc la culcare, aici ora e 22.00.

Tata - Pacifistul"

 

Before and after

 

 

MESAJE:

Marieta Veliscu Suntem mandri de tine Sorine! Te asteptam cu drag sa vii acasa alaturi de Cici de copii si nepoti! Marieta si Nicu

Mircea Constantin Bucur Gândurile noastre bune și urările de reușite depline in tot ce nazuiesti să-ți umfle din pupa pânzele în călătoria temerara în care îți suntem mereu aproape!

Dany M. Bodea Da, Dl. Sorin Drugan are un har special de <a captura> inimile pe care le întâlnește în drumul său... Cred că cel mai măreț job pe care îl poate avea cineva este să știe să se facă de neuitat... Iar dânsul reușește aceasta din plin... Mult succes în toate proiectele și sănătate maximă! Cel de Sus să-l ocrotească! :-)

Bogdan Constantinescu Bravo Sorin!!! ⛵Vant Bun in continuare! Sa trimiti poze multe! Suntem alaturi de tine❤️

Victoria Maxim visul unei generatii implinit de Sorin...Bravo!!!

Dragos Mihai Matei Fair winds, Sorin! #keeponsailing & enjoy you adventure. Suntem alături, așteptăm vești bune și poze faine 👍⛵⚓

 

NEWS:

http://www.romania-actualitati.ro/sorin_drugan_nebunii_sunt_oameni_frumosi_pe_interior-113558?fbclid=IwAR3lNysYW6B_J-uccwbDxH7OheQgVGxuPxoLhYVCzXEOluyIlmgTO4ScbXw

http://aimx.ro/nconujurul-pamantului-solitar/?fbclid=IwAR0Gg1Oavi9X6PA9npVtvqErYfe74TbplUzoqW6sGdML6cOyRHK3mycrYm4

 

POZITIE LIVE PRIN SATELIT:

Pe Sorin puteti sa-l urmariti live aici:

https://forecast.predictwind.com/tracking/display/Aiax?windSymbol=OFF&weatherSource=ECMWF&mapMode=useAtlas&fbclid=IwAR34vor3pRN8LtoNtuGIvsqJGaBUlvK34i4VbjdqNqLGAaNhD0EnfB9-CmI

 

PAGINA FACEBOOK:

https://www.facebook.com/pg/circumterra/posts/?ref=page_internal