Jurnal de Bord Cyclades XX [foto] - Day 1 - 4

Castigatorul concursului "Jurnalul de Bord al editiei Cyclades XX"! Felicitari!

Roxana Axini


Jurnalul de Bord - Cyclades XX

by Roxana Axini

3 lecții de leadership învățate pe mare

Ce poți învăța de la un lider care e tot timpul “pe val”. La propriu.

Nu știu alții cum au profitat de incredibila toamnă care ne-a încălzit anul acesta până la jumătatea lui noiembrie, dar eu am decis să evadez din birou și să mă înscriu la prima mea aventură de sailing, Ciclade XX.

Expediția a fost organizată de școala de yachting Setsail cu scopul ca fiecare participant să își exerseze calitățile de skipper astfel încât să dobândească independența de a naviga.

Fiind antrenor al competenței de leadership, nu m-am putut abține să nu mă uit și la această experiență din prisma lecțiilor pe care mi le-a oferit din abundență.

Am pornit către marea Egee 20 de veliere și 200 de suflete, printre care și al meu, încă întrebându-se dacă tonele de entuziasm cu care era echipat puteau compensa lipsa de cunoștințe în navigație. Aveam să aflu răspunsul chiar mai curând decât credeam. 

 Omul potrivit, la postul potrivit

Experiența mea a început cu familiarizarea membrilor echipajului, a alfabetului marinăresc (dacă nu îl prinzi repede, te simți la fel de familiar ca în China) și a rolurilor specifice pe barcă.

Dar nici nu am apucat să ne cunoaștem prea bine sau să gustăm din sentimentul de libertate, că am intrat într-o furtună. Destul de serioasă și apărută pe timp de noapte: vânt 33 noduri, barcă înclinată pe jumătate, apă la bord...Hmmm, a spus cineva „aventură pe mare”?! Cred că data viitoare o să fiu mai rezervată atunci când îmi pun o dorință 😊În toată necunoașterea mea, pot spune cu mâna pe inimă că stăpânirea de sine a skipperului, data de experiență dar și de personalitatea lui, precum și încrederea pe care a avut-o că fiecare dintre noi că ne vom face treaba în post, sunt singurele lucruri care ne-au ținut pe direcție. Și chiar în barcă.

Nu eram pregătită nici fizic, nici emoțional pentru acea furtună, dar cred că mi-a oferit răspunsul la una dintre vechile dileme ale leadershipului: e mai important ca liderul să fie un bun expert în domeniul lui sau să fie un bun lider de oameni? De fapt, nu e o chestiune de „sau”, ci o chestiune de „și”. La fel cum un skipper trebuie să-și cunoască foarte bine barca, liderul trebuie să fie stăpân pe domeniul său de activitate. Dar nu ca să facă treaba în locul oamenilor, am concluzionat eu, ci pentru a ști să evalueze gravitatea situației în raport cu soluțiile și resursele, precum și pentru a ști cine e potrivit pe ce rol, mai ales în momentele critice. Cunoasterea domeniului este ancora liderului în manifestarea stăpânirii de sine și fundația absolut necesară pentru a-și pune în valoare toate celelalte abilități.

 Pe barcă, efectele acțiunilor unui lider se observă în timp real. Un skipper care încearcă să stea și la timonă, dar și să tragă de o parâmă, că un membru al echipajului nu o face chiar cum trebuie sau cât de repede trebuie, pierde clar direcția și, în cele din urmă, tot echipajul pierde. Prima lecție de leadership pe barcă: O situație de criză poate întări sau dezbina o echipă. Modul în care liderul gestionează lucrurile pe timp de furtună devine un model la care întreaga echipă se va raporta ulterior.

Rotirea rolurilor pentru o sincronizare perfectă

Echipajul este esențial în navigație. Fiecare om de pe barcă trebuie să știe ce are de făcut, dar și când să se sincronizeze cu ceilalți membri.

Cum se asigură acest perfect timing cu niște oameni care nu se cunosc dinainte? Prin faptul că toate rolurile se rotesc pe parcursul expediției. Fiecare are posibilitatea să fie și skipper, să stea și la timonă, să și navigheze, să stea la parame pentru a deschide/închide focul sau randa. Scopul e ca toți membri echipajului să aibă o întelegere clară despre toate rolurile, să știe cum să se susțină unii pe ceilalți și să învețe din felul în care fiecare își exercită rolul. A doua lecție de leadership pe barcă: pune-te în papucii celuilalt pentru a înțelege cum puteți păși împreună.

Poate ne gândim că nu putem aplica asta în business, pentru că fiecare are specialitatea lui. În realitate, m-a surprins tocmai similaritatea cu intervenția noastră de eficientizare a echipelor în întâlniri de business, acolo unde provocăm liderii să aloce membrilor roluri prin rotație pentru a crește gradul de responsabilitate și pentru a facilita un proces intern de învățare reciprocă.

Managementul incertitudinii, specialitatea căpitanului

Atunci când navighezi, e important să știi să previzionezi, să-ți iei repere, să te poziționezi și repoziționezi până ajungi la destinație cu echipajul tău și celelalte veliere în siguranță.

Însă neprevăzutul poate apărea oricând în acest proces, indiferent cât de bine ți-ai făcut treaba. Când ne confruntăm cu o situație necunoscută, avem tendința de a reacționa puternic, cu o intensitate ridicată. Atunci când trebuia să schimb directia velierului, cu greu am înțeles importanța răbdarii. Răbdarea de a lasa direcția mea să interacționeze cu puterea vântului și cu velele și abia apoi să adaptez intensitatea manevrei. 

A treia lecție de leadership, în special pentru mine: în incertitudine, nu acțiunea după acțiune face diferența, și nici intensitatea acțiunii; ci răbdarea de a vedea efectul fiecărui pas în raport cu factorii de mediu.

Se spune că nu e o idee bună să amesteci business-ul cu viața personală, dar eu simt că cele 7 zile pe mare au fost atât o experiență memorabilă de viață, cât și un training intensiv de leadership. M-am întors inspirată și convinsă că, de multe ori, ne antrenam mai bine acest mușchi de leadership în afara contextului de business. Și că trebuie să ajungi “pe val” pentru a înțelege că leadership-ul este 100% un sport de echipă.

Articol aparut si aici: https://www.linkedin.com/pulse/3-lec%25C8%259Bii-de-leadership-%25C3%25AEnv%25C4%2583%25C8%259Bate-pe-mare-roxana-axini?fbclid=IwAR0ZAGMrBJ-KooB0dP5bKllw9bu8uR5KQQhxOOJmozFUbPfPzEp_wrfIOwU

 

Good morning to new adventures 🌊⚓️🛥 #cycladesxx #setsail #sailing #adventuretime #sunrisegirl — at Marina Alimos, Kalamaki.

Day 1 #CycladesXX #setsail #sailing #adventuretime 

Keep looking up #cycladesxx #setsail #sailing #adventuretime #sunrisegirl

With Alexandra Cristina Popa.

In Kéa, Kikladhes, Greece.

Jurnal de board, CycladesXX, Ziua 3.
Nelipsita plimbare de la rasarit #sunrisegirl #cycladesXX #sailing
 
 
 
 
 
 
Jurnal de bord, Ziua 4: 24 veliere impreuna in CycladesXX,  #setsail #jurnaldeboard #sailing #cycladesXX
 
 
Am ajuns si in Kythnos.
#jurnaldeboard #cycladesxx #sailing — with Alexandra Cristina Popa at Kolona Beach.
 
 
Astazi vi-i prezint pe colegii mei de echipaj, fiecare cu perspectiva lui despre sailing.
 
“Sailingul nu e un sport, e un mod de viata. La pensie imi voi lua o barca si voi trai pe mare.” - Catalin Homeag.
Iar unii ies la pensie cand vor ei 
 
 
“De cand eram mica visam sa fiu pirat. Sailingul pentru mine e terapie si un vis din copilarie” Ruxandra Tudoran
 
 
“Cand am pus piciorul pe barca am stiut ca sunt unde trebuie” Monica Dobrogeanu
 
“Sailingul e o pasiune “ Vlad Lungu
 
 
“Sailing= echipa, mare, provocare” Mihai Codreanu
 
 
"Sailing = Pasiune + aventura + prieteni + team work= ❤️" Alexandra Cristina Popa
 
 
“Sailingul e relaxare pentru mine. “ Valentin Pricop
 
 
"Sailingul e un alt fel de a sta pe o apa mai mare decat Dunarea. “ Ionut Bautoru
 
 
"Sailingul e un hobby pentru oameni care au picat examenul auto din cauza parcarii laterale cu spatele 😂” Iulian Lungu
 
 
Pentru mine sailingul este o joaca calculata cu vantul. Si o ocazie de a cunoaste oameni frumosi. Si de a exersa lucrul in echipa. Roxana Axini
 
 
Si pentru ca sailingul este despre munca in echipa, suntem impreuna si la bine si la greu :) In poza se vede doar partea buna, dar am infruntat impreuna si rafale greu de gestionat, doar ca nu-i ardea nimanui de poze atunci ☺️